----------------------------- بسم الله الرحمن الرحيم-------------------------
همكاران و دانش آموزان گرامي :
آغازفصل شکفتن شکوفه های دانش و آگاهی را به تمامی عزیزان و پویندگان راه روشنایی و آموزندگان دانش و خرد تبریک و شاد باش می گوییم
سال تحصيلي : 13976-----1396
********************************************************
----------------
---------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
1396/11/30
روز گذشته سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش همراه با معاونين اين وزارتخانه در نشست خبري كه با حضور خبرنگاران در سالن اجتماعات ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد شركت كرد .
وزير آموزش و پرورش درابتداي اين نشست گفت سند تحول بنيادين محور اصلي تمام فعاليتهاي ما است و حدودا شش سال از ابلاغ سند تحول سپري شده است كه در پايشي كه از اجراي اين سندصورت گرفت معلوم شد كه تنها 30 درصد از اين سند مستقر شده است و اين نشان دهنده آن است كه آنطور که بايد جلو نرفتهايم .ايشان در ادامه گفت همين 30 درصد نيز داراي پيشرفت متوازن نبوده است و نامتقارن بوده است به عنوان مثال در بخش منابع انساني و تجهيزات و فضاي آموزشي پيشرفت خوب نبوده است ولي در حوزه برنامه درس ملي پيشرفت خوبي داشتهايم .سيد محمد بطحايي خاطر نشان كرد با تلاشي كه مجموعه همكاران دارند زير ساخت هاي لازم را تا پايان سال جاري فراهم مي كنيم و کميته ها و کارگروه هاي زير
نظام هاي سند و شوراي راهبردي مربوط کار خود را تا پايان سال شروع مي کنند.وي همچنين گفت، تعهد کاري و اداري همه همکاران نسبت به سند را شاهديم و اميدواريم سال 97 شروع قوي تري براي اجراي سند داشته باشيم.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگار شاپرك كه پرسيد آقاي وزير شما در برنامه هاي تان عنوان کرده ايد که تصميم داريد يک عزم ملي و مشارکت بين تمام قوا، دستگاه ها و نهادها به ويژه خانواده هاي دانشآموزان براي ياري رساندن به امر آموزش و پرورش ايجاد کنيد منظور از ايجاد عزم ملي بين قوا چيست؟ چرا که قوا شامل قواي نظامي هم مي شود. در توئيت تان اعلام کرديد که تمام برنامه هايي که اجرا مي شود با نظر وزارت آموزش و پرورش اجرا خواهد شد. آيا در اين زمينه هماهنگي هايي با شما شده است؟ آيا اصلا دخالت بسيج در اين زمينه منتفي است؟
-وزير آموزش و پرورش گفت،آموزش و پرورش يک محيط امن و قابل اعتماد براي بچه هاست. در اين ميان، نهادها، موسسات و حتي ان جي او هاي متعدد گاهي اوقات درخواست مي کنند براي تبليغ و ترويج برنامه اي در تعدادي از مدارس حضور پيدا کنند و برنامه شان را به اجرا دربياورند.البته که آموزش و پرورش نمي تواند اين اجازه را به آن ها بدهد .ما الان با بسيج و سپاه در اجراي برنامه ها کاملا هماهنگ هستيم. يعني بسيج، سپاه، جهاد و حتي وزارت بهداشت، در طرح هاي بهداشتي که در مدارس اجرا مي کند؛ همه با هماهنگي آموزش و پرورش و با آماده سازي زمينه اي مناسب توسط آموزش و پرورش انجام مي شود . اما من در همان زمان تدوين برنامه ها بايد عرض مي کردم و الان مي گويم که نهادها و موسسات مختلف، نهادهاي عمومي غير دولتي حتي شهرداري ها هيچ وقت چنين توقعي را نداشته اند و نخواهند داشت که طرح و برنامه شان را بدون هماهنگي قبلي با ما، در مدارس اجرا کنند. بچه ها در مدرسه امانت هاي خانواده ها در دست ما هستند و براي برنامه هاي رسمي که خود آموزش و پرورش پيش بيني کرده، در اختيار آموزش و پرورش هستند.
-متاسفانه تنبيه بدني دانشآموزان همچنان ادامه دارد و تقريبا هر هفته يک پرونده ي خبري در اين مورد داريم. قانون و آيين نامه در اين زمينه خيلي شفاف صحبت کرده است. و خود شما اخيرا اعلام کرده ايد که حتي مشق دادن به عنوان تنبيه رواني ممنوع است. ولي هنوز دانشآموزان درگير تنبيه بدني هستند. چه توضيحي در اين مورد داريد؟
-تنبيه بدني تنها خط قرمز مهم آموزش و پرورش است. حتي تندي لفظي هم به هيچ عنوان نبايد با دانشآموزان صورت بگيرد. گزارشهاي اين تنبيهات به شخص بنده وبه مرکز حراست يا به مرکز بازرسي مي رسد و ما براي بررسي اين تخلفات، يک گروه متمرکز تشکيل داده ايم تا صرفا با اين موارد برخورد شود. اين گروه بلافاصله مستقيما وارد عمل مي شود و اين مسائل را دنبال و پي گيري مي کند تا مشخص شود که ريشه اين برخوردها چه بوده و در کدام شهرو شهرستان و استان اتفاق افتاده است و در نهايت آن فرد متخلف، چه مدير، چه معلم و هر فردي ديگري از اولياي مدرسه بوده باشد، مورد بررسي قرار مي گيرد. اما اين نکته را هم بايد عرض کنم در وزارتخانه اي که دارد با يک ميليون پرسنل اداره مي شود، طبيعي است که چنين مسائلي پيش بيايد. البته بنده اصلا نمي خواهم مسئلهي تنبيه را کم اهميت جلوه بدهم چرا که حتي اگر يک مورد تنبيه بدني در يکي از 105 هزار مدرسه ي ما اتفاق بيفتد، قابل تحمل نيست و براي همه ما يک عيب و ايراد بزرگ است . اما اين طور هم نبايد باشد که تخلف يک معلم در گوشه اي از کشور به پاي همه ي آموزش و پرورش نوشته شود .
من اين ملاحظه را از اصحاب رسانه تمنا مي کنم که مورد توجه قرار بدهند چرا که در مقابل هم ما موارد تعرضات از سوي بعضي دانشآموزان و بعضي از اوليا نسبت به معلمين را داريم. لطفا همان حساسيتي را که براي تنبيه بدني دانشآموزان از خود نشان مي دهيد در اين موارد هم نشان دهيد. بنده همان حساسيتي را که در مورد معلمي که تنبيه بدني کرده دارم، همان حساسيت را هم در مورد ولي بي ادب دانش آموزي که به معلم متعرض شده، هم دارم. حتي در مواقعي من وکيلي را از هزينه ي دولت و حقوق خودم تعيين کرده ام تا تخلف آن معلم را پي گيري کند. همچنان که گفتم ، باز هم تکرا مي کنم که موضوع تنبيه بدني ،خط قرمز آموزش و پرورش است و شما هم با ملاحظاتي که عرض کردم همراهي کنيد، ما هم مجدانه پي گيرتخلفات معلمين در اين زمينه هستيم. و البته فراواني چنين تخلفاتي نسبت به سال هاي گذشته به لطف خداوند رو به کاهش است .اما اگر يک مورد هم باشد، آن يک مورد شايستهي نظام آموزش و پرورش نيست . بطحايي در ادامه نشست با بيان اينکه يکي از نگرانيهاي ما در سال آينده افزايش 300هزار نفري دانشآموزان در دوره فني و حرفهاي است گفت،اميدواريم بتوانيم با تامين امکانات لازم کيفيت آموزش اين حوزه را حفظ کنيم.وي به ممنوعيت آموزش زبان انگليسي در مدارس نيز اشاره و بيان كرد، مصوبه جديد براي ممنوعيت آموزش زبان انگليسي نداشته ايم و در برنامه رسمي دوره ابتدايي آموزش زبان انگليسي نيست. تدريس زبان خارجي در دوره ابتدايي توصيه نمي شود.بطحايي همچنين با اشاره به اينکه وعده برگزاري هرگونه کلاس کمک آموزشي و توزيع کتب کمک آموزشي در مدارس ممنوع است گفت: نميتوانيم مانع خانواده ها براي شرکت در کلاس ها بيرون مدرسه شويم اما اين کار در مدارس ممنوع است.وزير آموزش و پرورش در ادامه نشست در رابطه با حذف آزمون از مدارس گفت، نمي خواهم همه کاسه و کوزه ها را سر آزمون بشکنم و بگويم فقط آزمون نشاط را از مدارس گرفته است، اما به هرحال آزمون ها بي تأثير نيستند. عواملي چون فضاي آموزشي به شدت در کاهش نشاط در مدارس مؤثرند. برنامه هاي درسي نيز گاهي افسردگي و دل مردگي را تحميل مي کنند و از همه مهم تر نقش معلم به عنوان عامل نشاط بايد مورد توجه قرار بگيرد. اما اينکه بخواهيم صبر کنيم تا همه اين عوامل برطرف شوند حتماً به اين هدف نخواهيم رسيد و تجربه 40 سال گذشته اين را نشان مي دهد. اگر به صورت متوازن سند تحول را مستقر کنيم حتماً اهداف متعالي تربيتي تا حدودي محقق خواهد شد.
ما را در سایت تنبيه بدني دانش آموزان خط قرمز ما است دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 116